Mit tud rólad a mobilod és ez miért baj?
2018. május 25-e, vagyis a GDPR nevű európai adatkezelési rendelet bevezetése óta ki sem látszunk az engedély kérő pop up-okból, mindenki rendkívül ügyel a “személyes adataira”, visszakérdezünk a kasszánál, ha piackutatási célból megkérdezik a lakóhelyünk irányítószámát, mégis ott lapul a zsebünkben az a valami, ami szívfájdalom nélkül gyűjti és továbbítja minden adatunkat, mégsem akarunk róla tudomást venni.
Pedig a mobilod nagyon jól tudja:
- Merre jársz?
- Mennyi időt töltesz egy adott helyen?
- Rendszeresen jársz oda, vagy eseti a látogatásod?
- Milyen weboldalakat látogatsz meg?
- Mivel közlekedsz (ezt a geolokációs adataid változásának sebességéből ki tudja következtetni)?
- Mit csinálsz rajtuk?
- Mit ebédelsz, ha rendeled a kaját, vagy csak ha böngészel egy receptet
- Kiket követsz?
- Kikkel beszélgetsz, chatelsz, emailezel?
- (ne legyél álszent: miről beszélgetsz, chatelsz, emailezel… ha le tudja írni amit diktálsz, gondolod nem jegyzi meg és nem értelmezi?)
- Milyen játékokkal játszol?
- Milyen applikációkat használsz?
- Az egészség appokban: testsúly, testméretek, vércsoport, vércukorszint, mozgás ideje, formája, intenzitása, étrend stb..
- Közösségi felületeken: családtagok, rokonok, ismerősök, munkahelyek teljes hálózata
- Hogyan vásárolsz (telefon, bankkártya, utalás, utánvét, PayPal, Revolut stb.)
- Milyen kütyüid vannak? Hogyan használod őket…
- Sőt, még az is mesél rólad, hogy milyen posztokat nézel meg, és mit görgetsz át. Még csak lájkolnod sem kell hozzá.
- … és a sor nagyjából holnaputánig folytatható
Noha ezek nem tűnnek fontos adatoknak, mégis az esetek többségében sokkal értékesebbek, mint a jelszavaid, vagy fotóid (bár kétségkívül ezek rettentően fontos személyes adatok- de ezek inkább neked, meg azoknak akik vissza akarnak velük élni).
Viszont minden mással, ami a fenti felsorolásban található profilozhatóvá, lekövethetővé tesz, azaz tökéletes célponttá válsz, akit csak jól kell megszólítani és máris VÁSÁROL.
Ezért tudnak pont olyan reklámok szembejönni veled a neten, vagy rád találni az álom lehetőségek, amelyekre úgymond könnyű igent mondani, hiszen aktualitásuk van.
Szokták viccesen mondani, hogy amit a Google nem tud rólad, az nincs is! És ez most már egyre inkább így is van.
Ezt a józan ésszel szinte felfoghatatlan mennyiségű adatot (a BIG Data-t) gyűjtik mindenkiről, és a manapság már rendkívül fejlett mesterséges intelligenciák könnyűszerrel fel is dolgozzák mindezt, és értékesíthető termékké avanzsálják.
Noha 2002-ben a Különvélemény című filmben a retinaszkenneléssel és arcfelismeréssel tökéletesen személyre szabott reklámok még röhejes túlzásnak tűntek, ma már tulajdonképpen minden gond nélkül megvalósíthatóak lennének, a technológia adott hozzá. Mert ne hidd, hogy nem tudna a neveden szólítani a reklám… Ha nem lennének a cégek jogilag korlátozva, simán lehetne úgy is hirdetéseket készíteni, hogy görgeted a Facebookot, aztán jön egy videó, hogy
“Helló XY, ne felejtsd el, hogy anyukádnak holnap lesz a szülinapja. Küldj neki egy csokor virágot! Rózsát vagy gerberát vigyünk neki?“
Rápöttyintesz és zsupsz, meg is vetted.
(Funfact: néhány évvel ezelőtt a nagy kék social média hirdetési rendszerén simán átment egy olyan szöveg, hogy “Kedves Tamás, ….” és lehetett is célozni a Tamás nevű emberekre)
Az Ericsson CustomLab kifejezetten kutat a témában, szerintük egy évtizeden belül nyithatnak az első olyan plázák, ahol AI, AR és VR élményekkel, és vásárlási opciókkal nyűgözik le a látogatókat (sétáló pénztárcákat, sicc!) majd.
Pl. Virtuális elemekkel bővített edzőtermekkel, digitálisan fellépő művészekkel, akik más helyszínekről jelentkeznek be, AR/VR állatkerttel, olyan bútorüzletekkel, fodrászatokkal ahol kivetítik az otthonod, vagy a leendő frizurád így “élesben tesztelheted” hogy tetszik-e… és még ki tudja milyen kiterjesztett élményekkel
Ezeket a fejlesztéseket is nagyban támogatják a mobiltelefonok, amelyek szép csendben gyűjtögetik a digitális lábnyomaid, amivel megpróbálják kitalálni milyen legyen a jövő.
Ami persze nem baj, csak közben de.
Merthogy a tech óriások (Apple, Android, Google, Facebook, készülékgyártók stb.) nem csak saját maguknak gyűjtik az adatokat, hanem jószerével bárkinek adnak hozzáférést az adatlegelőhöz, azaz az ügyfeleikhez.
És a cégek mindent gyűjtenek, amit csak tudnak, válogatás és szívbaj nélkül.
Gondolj csak az applikáció áruházakra, ahova néhány kritériumot teljesítve bárki tölthet fel appokat. Ezért egy zseblámpa program is kérhet hozzáférést a helyzetedhez, kontaktlistádhoz, vagy a fotóidhoz. Mindezt papíron teljesen legálisan.
De minek is az neki?
Eladni.
Vagy valamit el akar adni neked a hirdetési rendszerein keresztül, vagy “Téged ad el” digitális formában a big datádon keresztül.
Ősi internet bölcsesség, hogy ha valamit ingyen használhatsz, akkor bizony Te vagy az árucikk. A big daták óriási értéket képeznek, mert a segítségükkel nem csak célozhatóvá válnak az emberek, hanem befolyásolhatóvá is. Mégha az adatgyűjtés “anonim” és “biztonságos” módon történik is.
És ennek a legszelídebb változatai a vásárlásra buzdító privát szféra határait súroló reklámok, amikor még igazán meg sem született a fejedben a gondolat, de már ott is a termékajánló, ami elég ijesztő.
Ez a befolyásolás mehet politikai vonalon is lásd, Cambridge Analytica botrány, de bármilyen más célból is felhasználható mikroszegmentálással és pszichológiai trükkök segítségével a big data.
Mert az, hogy valami anonim az csak látszólag van úgy. Attól, még hogy nem a neveddel fémjelzett mappába gyűjtik a GPS koordinátáidat és egyéb digitális morzsáidat egy hozzáértő képes visszafejteni, és beazonosítani, hogy ki a “1234567udt43” jelű ember valójában.
Mit tehetsz a mértéktelen adatgyűjtés ellen?
Az őszinte válasz a nagyjából semmit. Sokszor észre sem vesszük, hogy mi mindenhez kér hozzáférést egy app, a hosszú, bonyolult jogi handa-banda pedig elég visszatartó erőt képvisel, hogy ne is nézzük meg az adatkezelési szabályzatokat, felhasználási feltételeket.
Ugyanakkor, érdemes nyitott szemmel járnod:
- nem kell mindig, minden cookie-t elfogadni, (sok helyen lehet pipálgatni, hogy a szükséges, marketing és kényelmi cookiek közül melyiket fogadod el)
- telepítés előtt pörgess bele az app ÁSZF-jébe, nézd meg nagyjából mire adsz jogosultságot, legalábbis bevallottan.
- át lehet nézni az app-ok beállításait, és ahol lehet, nyugodtan “kérd meg az app-ot, hogy mellőzze az adatgyűjtést”
- posztolj megfontoltan, beszélgess élőben az ismerőseiddel,
- legyél kritikus és
- néha tedd magad digitális detoxikálóba. Hagyd otthon a telefonod, élvezd az élet szépségeit nélküle.
A terület jogi szempontból rendkívül alulszabályozott, és a jogalkotás nem is tud vele lépést tartani. Ennek ékes példája a GDPR, ami noha úttörő és jó céllal született meg a gyakorlatban azért számos kérdést vet fel.
Ezért, ha már állandóan ott tetszeleg a segítőd személyében a mobilod a zsebedben, legyél vele megfontolt. Igenis szánj arra időt, hogy néha átnézed az app-okat, amit nem használsz, töröld le, ahol lehet nézd át mit csinált a tudtod nélkül az applikáció.
Az eléd tett híreket, értesítéseket futtasd meg a keresőkben is, nézz utána hány helyen írnak a dologról, milyen kontextusokban. Attól, még hogy az interneten (vagy bárhol máshol) leírnak, nem biztos, hogy igaz is!